Bir çox yurisdiksiyalarda birləşmə və qoşulmalar rəqabət qanunvericiliyi çərçivəsində müəyyən hüquqi qaydalara tabe olur. Azərbaycan Respublikasında birləşmə və qoşulmalara nəzarət rejimi həm korporativ hüquq, həm də rəqabət hüququ aspektlərinə malikdir. Rəqabət qaydaları kontekstində birləşmə və qoşulmalardan daha geniş anlayış olan “təmərküzləşmə” dən istifadə olunur və bu anlayış yalnız korporativ hüququn “ənənəvi” birləşmə və qoşulma əməliyyatlarını deyil, həm də rəqabət hüququ baxımından təmərküzləşmə kimi təsnif edilə bilən (“Təmərküzləşmə”), müvafiq yerli rəqabət orqanının məlumatlandırılması və icazəsini tələb edən xüsusi əməliyyatları da əhatə edir.
Təmərküzləşmələrin tənzimlənməsi müvafiq bazarda rəqabətin məhdudlaşdırılmasının qarşısını almaq baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Belə məhdudiyyətlər istehlakçıları effektiv rəqabətin daha aşağı qiymətlər, daha yüksək keyfiyyətli məhsullar, mallar və xidmətlərin daha geniş çeşidi, həmçinin davamlı innovasiyalar kimi üstünlüklərindən məhrum edə bilər.
Bu yazı Azərbaycanın rəqabət qanunvericiliyi kontekstində Tərmərküzləşmələr və onlara nəzarət rejimini izah edəcək.
Azərbaycan Respublikasında Təmərküzləşmələrin tənzimlənməsi ilə bağlı qanunvericilik 1 iyul 2024-cü il tarixindən qüvvədə olan Rəqabət Məcəlləsində (“Məcəllə”) təsbit edilmişdir. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Antiinhisar və İstehlak Bazarına Nəzarət Dövlət Xidməti (“Rəqabət Orqanı”) Təmərküzləşmələrə nəzarətin həyata keçirilməsinə cavabdeh olan səlahiyyətli orqandır.
Məcəlləyə əsasən Təmərküzləşmə Məcəllə ilə müəyyən edilən qaydada bir və ya bir neçə təsərrüfat subyektinin, onun müəyyən hissələrinin (fəaliyyət sahələrinin) birləşməsi, yaxud təsərrüfat subyektinin, onun müəyyən hissələrinin (fəaliyyət sahələrinin, səhmlərinin, paylarının) və hüquqlarının əldə edilməsi əməliyyatıdır.
Birgə təsərrüfat subyektlərinin yaradılması da Təmərküzləşmə kimi qiymətləndirilə bilər; Təmərküzləşmə hesab olunmayan birgə müəssisələrin yaradılması əməliyyatı isə Məcəllənin 4-cü fəslində (“Rəqabəti məhdudlaşdıran sazişlər”) nəzərdə tutulmuş qadağalar çərçivəsində araşdırılır.
Eyni şəxslər qrupuna daxil olan təsərrüfat subyektləri arasında həyata keçirilən əməliyyatlar Təmərküzləşmə kimi qiymətləndirilməsə də, bu cür əməliyyatlar barədə başa çatdıqdan sonra 7 (yeddi) gün müddətində Rəqabət Orqanına məlumat verilməlidir.
Məcəllənin 26-cı maddəsinə əsasən Təmərküzləşmə kimi qiymətləndirilmə şərtləri aşağıdakılardır:
Bütün Təmərküzləşmələr barədə Rəqabət Orqanının icazəsi tələb olunmur – yalnız Məcəllənin 27-ci maddəsinə əsasən aşağıdakı tələblərə cavab verən Təmərküzləşmələr barəsində Rəqabət Orqanına məlumat verilməlidir:
Rəqabət Orqanı Təmərküzləşməni qiymətləndirərkən bu əməliyyatın bazarın strukturuna və rəqabətin səviyyəsinə təsirini əsas götürəcəkdir. Müvafiq bazarda (və ya digər bazarlarda) rəqabəti məhdudlaşdıran və ya məhdudlaşdıra bilən, həmçinin Azərbaycan ərazisinin bütövlükdə və ya bir hissəsində hökmran mövqenin yaradılmasına və ya möhkəmlənməsinə səbəb olan Təmərküzləşmələr qadağandır. Məcəllə hökmran mövqenin yaradılmasına qadağaya münasibətdə fərdi və birgə hökmran mövqe arasında fərq qoyulmadığından, qadağa hər iki hökmran mövqenin yaranması halına tətbiq edilir.
Rəqabət Orqanı, həmçinin, təmərküzləşmənin gətirdiyi texnoloji, səmərələşdirici və ya digər rəqabətdəstəkləyici nəticələrinin həmin bazarda rəqabəti məhdudlaşdırma təsirindən üstün olmasını, istehlakçıların mənafeyinə ziyan vurmadığını və bu nəticələrin başqa üsullarla əldə edilməsi imkanının olmadığını nəzərə alacaqdır.
Birgə təsərrüfat subyektlərinin Təmərküzləşmə kimi qiymətləndirilməsinə dair tənzimləmələr isə daha qeyri-müəyyəndir, çünki Məcəllə belə müəssisələrin Təmərküzləşmə və ya rəqabəti məhdudlaşdıran üfüqi saziş kimi qiymətləndirilməsi üçün spesifik şərtlər müəyyən etmir və beynəlxalq təcrübənin əksinə, birgə müəssisənin yaradılmasının həm Təmərküzləşmə, həm də rəqabəti məhdudlaşdıran saziş kimi eyni anda qiymətləndiriləcəyini nəzərdə tutur. Bundan əlavə, Nazirlər Kabineti tərəfindən müəyyən edilməli olan Təmərküzləşmələrin qiymətləndirilməsi qaydaları hələ də dərc olunmamışdır ki, bu qaydaların qəbul olunması qeyd olunan məsələni tənzimləyə bilər.
Müddətlər
Əgər Məcəllənin 27-ci maddəsində göstərilən şərtlərdən ən azı biri mövcuddursa, tərəflər Rəqabət Orqanına Təmərküzləşmə barədə məlumat təqdim etməlidirlər. İcazə üçün müraciətlər Təmərküzləşmə həyata keçirilməzdən əvvəl və tərəflər arasında Təmərküzləşmə ilə bağlı razılaşma əldə edildikdən, qərar qəbul edildikdən, potensial Təmərküzləşmə üçün təklif verildikdən, yaxud tərəflərin Təmərküzləşmə barədə qərara gəldikləri hər hansı digər formada (hansı daha əvvəl gəlirsə) 30 (otuz) gün ərzində təqdim edilməlidir.
Dövlət satınalmaları, hərraclar və ya digər rəqabətçi proseslər nəticəsində yaranan təmərküzləşmələr üçün müraciət təqdim etmə müddəti qalib elan olunan tarixdən hesablanır.
Sənədləşmə tələbləri
Müraciət forması Azərbaycan Respublikasının Nazirlər Kabinetinin “Azərbaycan Respublikasının Rəqabət Məcəlləsinin 30.1-ci maddəsində nəzərdə tutulan ərizənin forması” qərarı ilə təsdiq edilmişdir.
Ərizəyə aşağıdakı sənədlər əlavə edilməlidir:
Yuxarıda qeyd olunduğu kimi eyni şəxslər qrupuna daxil olan təsərrüfat subyektlərinin əməliyyatları təmərküzləşmə hesab olunmasa da, bu cür əməliyyatlar tamamlandıqdan sonra Rəqabət Orqanına bu barədə məlumat verilməlidir. Məlumat vermə çərçivəsində aşağıdakı sənədlər Rəqabət Orqanına təqdim olunmalıdır:
Ərizənin Qiymətləndirilməsi və Təsdiqi Prosesi
Rəqabət Orqanı müraciətdə hər hansı uyğunsuzluq və ya problem aşkar etdiyi halda, bu barədə 10 (on) iş günü ərzində tərəflərə məlumat verir. Təmərküzləşmədə iştirak edən subyektlər Rəqabət Orqanı tərəfindən bildirilmiş problemi əlavə 10 (on) iş günü ərzində aradan qaldırmalıdır. Tam və qəbul edilmiş müraciətlərin ümumi qiymətləndirmə müddəti müraciətin təqdim edildiyi tarixdən etibarən 30 (otuz) iş günüdür. Bu müddət iki dəfə, hər dəfə 30 (otuz) iş günü olmaqla uzadıla bilər. Uzadılmalar barədə qərarı Rəqabət Orqanı verir və müvafiq tərəfi 3 (üç) iş günü ərzində məlumatlandırır.
Bundan əlavə, əgər Rəqabət Orqanı tərəfindən müəyyən edilmiş, Təmərküzləşmənin səbəb olacağı rəqabət məhdudlaşdırılması halının ərizənin qiymətləndirməsi müddəti ərzində aradan qaldırması mümkün olarsa, müvafiq tərəfə məhdudiyyətin aradan qaldırılması barədə bildiriş göndərilir. Tərəf bildirilmiş məhdudiyyətləri göstərilən müddət ərzində aradan qaldırmalıdır və ərizəyə baxış müddəti müvafiq tərəf problemi həll edənə qədər dayandırılır.
Rəqabət Orqanı tərəfindən ərizənin qiymətləndirilməsi tamamlandıqdan sonra aşağıdakı qərarlardan biri qəbul edilir:
Rəqabət Orqanı yalnız rəqabətin qorunması məqsədilə qanunvericiliklə tənzimlənmiş bazara uyğun olaraq, Təmərküzləşmədə iştirak edən tərəflər üçün ədalətli əlavə şərtlər müəyyən etmək hüququna malikdir.
Ərizənin qiymətləndirilməsi məqsədilə Rəqabət Orqanı işin həll olunması üçün təsərrüfat subyektindən əsaslandırılmış sorğu əsasında əlavə məlumat tələb edə bilər. Əgər Rəqabət Orqanı ərizənin qiymətləndirilməsi müddətində qərar qəbul etməzsə, Təmərküzləşməyə razılıq verilmiş hesab olunur. Rəqabət Orqanı təqdim edilmiş müraciətlərin qiymətləndirilməsi nəticələri barədə məlumatı rəsmi internet saytında dərc edəcək.
Təsərrüfat subyektləri icazə tələb olunan Təmərküzləşmələr üçün Rəqabət Orqanına ərizə təqdim etmədikləri, yaxud ərizəni Təmərküzləşmə artıq baş verdikdən sonra təqdim etdikləri hallar üçün məsuliyyət daşıyır. Təmərküzləşmədə iştirak edən hər bir təsərrüfat subyekt pozuntulara görə fərdi qaydada məsuliyyət daşıyır. Belə pozuntular üçün Rəqabət Orqanı qərar verdiyi ildən əvvəlki maliyyə ilində təsərrüfat subyektinin ümumi dövriyyəsinin 5%-dək maliyyə sanksiyası tətbiq edə bilər.
Bundan əlavə, əgər Məcəllənin 27-ci maddəsinə əsasən icazə alınması tələb olunan təmərküzləşmə üçün icazə alınmazsa və rəqabətin məhdudlaşmasına səbəb olarsa, yaxud Rəqabət Orqanı tərəfindən əlavə şərtlərlə verilmiş icazəyə zidd olaraq həyata keçirilərsə, Rəqabət Orqanı təmərküzləşmənin ləğv edilməsi üçün məhkəməyə müraciət etmək hüququna malikdir.
Əlavə olaraq, təsərrüfat subyektləri Rəqabət Orqanına natamam, səhv və ya yanlış sənəd və məlumat təqdim etmək, o cümlədən gecikmiş təqdimatlar və ya tələb olunan sənəd və məlumatı təqdim etməmək üçün məsuliyyət daşıyır. Bu pozuntular üçün Rəqabət Orqanı qərar verdiyi ildən əvvəlki maliyyə ilində təsərrüfat subyektinin ümumi dövriyyəsinin 3%-dək maliyyə sanksiyası tətbiq edə bilər.
Əgər maliyyə sanksiyalarının hesablanmasında dövriyyə əsas götürülürsə, müvafiq təsərrüfat subyektlərinin məsuliyyəti iştirak səviyyələrinə uyğun olaraq proporsional müəyyən edilir.
Bu məqalədə Azərbaycanda mənfəət vergisi ilə bağlı əsas müddəaları xülasə şəklində diqqətinizə ça...
Dövlət Miqrasiya Xidməti Azərbaycan Respublikası Miqrasiya Məcəlləsinin bir sıra məqamları ilə ba...
Ənənəvi hüquq xidmətləri və ya hüquq məsləhətləri əldə etmək istəyən şəxslər, xüsusilə yaşlı nəsi...
Azərbaycanda fərdi məlumatlar, onların qorunması, ötürülməsi, məlumat istifadəçilərinin məsuliyyə...
Burada əmək haqqının hesablanması qaydası, əmək haqqından tutulmalar, əmək qanunvericiliyinə uyğu...